תרגילים

התרגילים ביחידה זו מתמקדים בעיקר בזיהוי מילות היחס וכן בתיקון שיבושים
בהגיית מילות היחס.
על דרכי השימוש של מילות היחס בטקסט ראו ביחידה 'הכול יחסי'.

תרגיל 1.
לחצו על התשובה הנכונה מן השתיים המודגשות.
(חלק מן המשפטים לקוחים מתוך בחינת בגרות מותאמת, קיץ תשס"ב)
1. ההורים של חברי מתלבטים אם להרשות לו לצאת לטיול. אני לא אצא בלעדָיו / בלעדוֹ.
2. אם נצא לטיול נרצה לשאול מִמְכֶם / מִכֶּם את האוהל.
3. מתי ניפגש? לא ראינו אֶתְכֶם / אוֹתְכֶם כבר זמן רב!
4. ביקשתי מִמֶּנּוּ / מִמֶּנּוֹ לתת לי את הספר האהוב עלי.
5. עָלַיִךְ / עָלֵךְ לבצע את המלאכה במלואה.
6. לכו הביתה בִּלְעָדִי / בִּלְעָדַי. אגיע אחר כך.
7. כל המשימות הקשות הללו בוצעו עַל יָדַי / עַל יָדִי.

תרגיל 2.
שיבוץ מילות יחס

הקלידו את מילת היחס בצורתה הנכונה (אל תנקדו) במקומות הריקים.
בקרוב יחול יום הנישואים של דודיי. רציתי לבקר (אצל)
ביום זה כדי להפתיע אותם. רציתי להזמין (בשביל) משהו מיוחד.
ראיתי בתערוכה תמונות יפות. חמש מהן מצאו חן בעיניי. רציתי לקנות אחת
( מן+הן), אבל מנהלי התערוכה אמרו לי שהצייר יהיה רק
בצוהריים. שאלתי (את + הם) אם אוכל להזמין את
התמונות ולבוא לקחתן בעוד כמה ימים.
הם נענו לבקשתי. כך קניתי את התמונות לדודיי בשמחה רבה.
לחצו כאן לבדוק את תשובתכם.


תרגיל 3
זיהוי מילות יחס טקסט
היכנסו ליחידה 'המשפט הפשוט ממלכת המשפט ובצעו את תרגיל 1.

תרגיל 4
שאלת אתגר
א. ממה, לדעתכם, נובע השיבוש בפיו של ילד קטן האומר לאמו:
"אני מבקש מִמֶּנֶךְ* סוכריה"?
ב. בנטיית מילת היחס הזו קיים שיבוש נפוץ בין האנשים באחד הגופים.
ציינו מהו השיבוש, והאם הוא נובע מאותה סיבה שצוין בסעיף א'.
ג. ממה, לדעתכם, נובעים השיבושים הנפוצים: *אצלהם, *בשבילהם, *עָלֵךְ
במקום הצורות הנכונות: אצלָם, בשבילָם, עָלַיִךְ?

שלחו את תשובתכם המנומקת לקבוצת הדיון.

הערה חשובה למורים ולתלמידים:
עד כאן החומר מתאים לשאלון א' של בחינת הבגרות לפי תכנית הלימודים החדשה.
להרחבת החומר בהתאם לשאלון ב' עיינו בפרק התחביר, המשפט הפשוט, המושא בכתובת:
http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/mishpat/tahabir7a.html
וכן בפרק התיאורים, סעיף 2: ההבחנה בין מושא לבין תיאורים בכתובת:
http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/mishpat/tahabir9.html