פרק שני: מילות יחס בתפקידים רטוריים בטקסט


קראו את הטקסט הבא ועבדו על המשימות שמתחתיו.
מדוע אני במצב רוח כל כך רע?
קטע מכתבה מתוך
http://www.sahar.org.il/badmood.asp
1. כל דבר עצבן את ניצה הבוקר, או לפחות כך נראה. בארוחת בוקר, אימה החמיאה לה, ואמרה
לה שהיא יפה. ניצה לא הגיבה, משום שהיא לא חושבת שהיא יפה. לאחר מכן, אביה נכנס
למטבח, ושאל מה שלום הילדה הקטנה שלו וקרץ לה. לפתע, התפרצה על אביה, באומרה שאינה
תינוקת יותר ושיפסיק להתייחס אליה ככזאת.
5. ניצה רצה מהמטבח, לקחה את ילקוטה ויצאה, טורקת את הדלת הקדמית אחריה. בחוץ,
החלה לפתע לבכות. היא לא ידעה למה היא כועסת כל כך ובוכה. היא הרגישה כך לעתים קרובות
לאחרונה והחלה לתהות אם משהו לא בסדר אצלה.
למעשה, רגשותיה של ניצה שכיחים ואף נורמליים עבור בני נוער.
רכבת ההרים הרגשית
המעבר מעצב לזעם ולשמחה בכמה שניות יכול לגרום לכל אדם להרגיש כאילו הוא משתגע.
10. מכיוון שכל-כך הרבה שינויים מתרחשים בחייך, ייתכן שתרגיש/י כאילו את/ה ב"רכבת
הרים" רגשית.
שינויים חוזרים ונשנים עלולים לגרום לך להרגיש כך. ייתכן שהתחלת ללמוד בבית-ספר חדש
ואינך יכול/ה לראות את חברייך לעתים קרובות מספיק בזמן האחרון. ייתכן שמעגל החברים שלך
משתנה ואת/ה לא רוצה להסתובב עם החברים הישנים יותר. אולי את/ה דואג/ת בנוגע
15. למידת הפופולריות שלך בין החברים. קבלת ציונים טובים היא מקור לדאגה. ואולי את/ה
פשוט דואג/ת שלא יהיה לך מספיק זמן לעשות הכול. יש לך הרבה על הראש.
מה גורם למצבי-הרוח האלו?
כשבני נוער מתקרבים לסף הבגרות, הם מתחילים להתלבט בנוגע לזהותם והדימוי העצמי שלהם.
את/ה נוטה להסכים יותר עם חברייך מאשר עם הורייך, כך שמידת המקובלות בין החברים
נהפכת לחשובה ביותר. ייתכן שאת/ה מבין/ה שאינך ילד/ה יותר ומתעוררת בך תחושת חופש,
20. אולם באותו הזמן, ייתכן שהנך עצוב/ה עקב קץ תקופת הילדות..
ייתכן שתרגיש/י כמו ניצה. הרגשת הבלבול הזו היא בין התחושות הנורמליות והשכיחות
ביותר שמתבגר יכול לחוות. הנך מבולבל/ת מסיבה טובה: תהליך ההתבגרות הנו תהליך רצוף
ניגודים - מצד אחד כיף ומרגש, מצד אחר גם מפחיד.
את/ה רוצה להיות עצמאי ולקבל החלטות
בעצמך, אבל הדבר יכול להוות מעמסה לעתים. אחד מהגורמים למצבי הרוח, בייחוד בבית, הוא
25. שאת/ה לכוד/ה בין להיות ילד לבין להיות מבוגר. לוקח זמן מה על מנת להרגיש בנוח עם שינוי
זה.


משימה 1: זיהוי המשפטים המכלילים את הסיבות למצב רוח רע של בני נוער
בשורה 8 של הטקסט נאמר: "למעשה, רגשותיה של ניצה שכיחים ואף נורמליים עבור בני נוער."
בהמשך הטקסט יש משפטים הכוללים את הסיבות לכך. לחצו על משפטים אלה.

משימה 2: ציון אחת התחושות האופייניות ביותר לתקופת ההתבגרות
מהי, עפ"י הקטע הנ"ל, אחת התחושה האופייניות ביותר בתהליך ההתבגרות?
לחצו על הריבוע שבצד התשובה הנכונה.
עצב
כעס
בלבול
דאגה



משימה 3: תפקיד מילות היחס בנטייה בפסקות השונות בקטע
הגופים של נטיית מילות היחס בפסקות השונות משתנים: בפסקה ראשונה (עד שורה 8)
מילות היחס הן בנטייה בגוף נסתרת - להּ, אחריה, אצלה; בפסקה השנייה,
האמצעית, הן בנטייה בגוף נוכח/ת- שלך, לך; ואילו בשורה 17, בפסקה השלישית,
מופיעה מילת יחס בנטייה בגוף נסתרים - שלהם.
מהו ההסבר לכך? לחצו על הריבוע המתאים. (תיתכן יותר מתשובה אחת נכונה.)
הכינויים שבנטיית מילות היחס משמשים מאזכרים, וכמאזכרים הם מתאימים
במין ובמספר למאוזכרים.
בין היתר מעוניין כותב הקטע ללמד את בני הנוער את מילות היחס בנטייה.
(הקטע הרי לקוח מתוך אתר סיוע לבני נוער ברשת.)
לנטיית מילות היחס יש תפקיד רטורי: הדגשת רכיבי המבנה של הטקסט
- מן הדוגמה, דרך הפנייה האישית אל ההכללה.
הקטע לקוח מתוך אתר סיוע לבני נוער ברשת, ולכן מרכז הכובד הוא
הפנייה האישית - נטיית מילת היחס בגוף נוכח/ת.


משימת אתגר 4: הבעה - טקסט מידעי
נתבקשתם לעבד את הטקסט 'מדוע אני במצב רוח רע?' לטקסט מידעי שיתאים לבמה
של מדור בריאות באחד העיתונים או בחוברת של אחת מקופות החולים.
( שימו לב : הטקסט שעסקנו בו התפרסם בבמה של 'סיוע ברשת'.)
ערכו את השינויים הנדרשים בטקסט והציבו לו כותרת מתאימה.
בכתיבתכם השתמשו בנטיית מילות היחס בגופים בתפקידים רטוריים שונים.
(לחצו כאן לצפות שוב בטקסט. )
שלחו את עבודתכם אלינו לבדיקה.