בגרות בלשון

מראי מקום מסעיפי שאלון א' ליחידות הלימוד בלשונט

 

 

תלמידים ומורים יקרים

לפניכם פירוט התוכן של שאלון א (1 יח'ל) במבנה החדש של בחינות הבגרות במקצוע ראשי עברית.

כפי שאתם רואים, השאלון יכלול נושאים מתחום המילה, הצירוף, המשפט והטקסט וכן יבוא לידי ביטוי היבט התקינות.

בתכנית 'לשונט' היום כמו בעבר,  תוכלו למצוא הסברים, תרגילים וקישורים מעניינים לכל הסעיפים שבתכנית המבחן.

כדי להקל את מלאכת החיפוש לפניכם מיפוי מייצג של התכנים שמצויים ב'לשונט' לפי סעיפי שאלון א' .

בתכנית 'לשונט'  שני צירים עיקריים: מאגר מרכזי      ויחידות לימוד בהקשר.

המיפוי מפנה אתכם לשני הצירים הללו.

את התכנית שקיבלתם בחוזר מפמ'ר צבענו  בירוק.

נושאים שונים או שמות מונחים צבענו באדום.

 כשהזכרנו 'יחידה בהקשר' צבענו בסגול ושֵם היחידה בהקשר -  בצבע חום.

'לשונט' היא ים של חומר מגוון ומעניין. במראי המקום  התמקדנו בינתיים בחומר של שאלון א'.  לבטח תמצאו חומרים מעניינים ומועילים נוספים כשתטיילו בדפי התוכנית.


 לעתים הסברנו כיצד להגיע לכתובות, ולעתים הכתובת לפניכם, ועליכם רק ללחוץ על היד המכוונת ולהגיע למקום המדויק.

                                                           

השתמשו בַּכֹּל לתועלתכם ולהנאתכם.

ולמורים החביבים ,

 דוגמות לדרכי תישאול חדשות  וחומרים אחרים (כגון : הבחינה המותאמת, החוברת שמפרטת את תכני שאלון א' ו-ב' של העולים החדשים בצרוף דוגמאות למשימות שנמצאת כבר ב'לשונט' הודעות מטעם המפמ'ר ועוד, כל אלה מוצאים את מקומם ב'לשונט' עוד לפני שהם מגיעים לבתי הספר.

 'לשונט' גם דואגת לעדכן אתכם במאמרים חשובים  העוסקים בנושאים לשוניים שקשורים לתכנית הלימודים ב 'חדר מורים' שבכתובת הזאת:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/teachers/ 

                                                                      

                                                                                              עבודה נעימה ובהצלחה ,

                                                                                                         צוות 'לשונט'

 פירוט תוכני הבחינות לפי שאלונים

 

שאלון א (1 יח'ל, כיתה י' ואילך) - חובה

 

חלק  I - הבנה והבעה (חובה; 50%)

·        ·        טקסט או טקסטים בהיקף כולל של 500 - 750 מילים. סוגי הטקסטים: מידע (כגון ערך אנציקלופדי, דף הדרכה, תרשים או טבלה) או טיעון.

 בראש ובראשונה  יש לקסיקון מונחים ובו כל המונחים שאנו עוסקים בהם, מלמדים אותם ונבחנים עליהם.  הלכסיקון נמצא בדף הראשי בשוליים שבצבע תכלת. יש ללחוץ שם על  'לכסיקון מונחים' .

מונחים כמו מעתק סמנטי, משל, מוען, מבע, רכיבי מבנה, כל  סוגי הטקסטים, ועוד רבים אחרים נמצאים שם בתוספת מראי מקום של ההגדרות בספרים השונים.

לנוחיותכם , בלחיצה על הכתובת הזו תגיעו אל הדף .

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/lexicon/

 

ביחידות בהקשר השונות תמצאו שלל טקסטים שבעקבותיהם משימות שונות לפי הפרקים.

 

ביחידה בהקשר  'יש עם מי לדבר' תמצאו במסגרת הטיעון שני נאומים.

האחד נאומו האחרון של יצחק רבין ז'ל  בכתובת הזו:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/.pinot/tichon.html

 

והשני קטע מנאומו  של דן תיכון העוסק במעמד האשה : 

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/.pinot/tichon.html

 

הנאום בשלמותו נמצא ב ביחידה בהקשר  'רוקחים לשון'     בכתובת הזו:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/cook/knesset.htm

 אם תקראו את הטקסטים בשתי הכתובות ואת המשימות שבעקבותיהם , תבינו את כוונת תכנית הלימודים- לימוד של סוגיות בהקשר של טקסט.

למשל את נאומו של דן תיכון ניצלנו כאן לצורך עיסוק באמצעים רטורים, מילות קישור, נימה, משלב לשוני ועוד, וזאת נוסף על התוכן הפיקנטי של המאמר שיכול להיות נושא לשיעור חברה או לתת עניין מיוחד בשעורי לשון. (בשאלון ב' של בחינת הבגרות ינצלו את המאמר להרחבת הלימוד של המשפט המורכב. )

אתם המורים, יכולים לנצל כל טקסט שנמצא במאגרי 'לשונט' כולל המשימות שבאות בעקבותיו או לתת משימות משלכם שנראות לכם רלוונטיות להוראת סוגיה זו או אחרת בלשון ובהבעה.

 

ביחידה בהקשר 'טוב שם משמן טוב' יש מאמר מידעי בשם 'האנטיביוטיקה עלולה להזיק'

 המאמר מנוצל לצורך לימוד שם העצם (משקלים). ובהקשר: התלמיד נשלח לבידול משמעות, מטאפורה, ומשתמשים שם במונחים מקצועיים כגון: קישוריות, כתיבה אינפורמטיבית, כתיבת טיעון וכד'.

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/tovshem/maintov4.html

 

·        ·        שאלות על הטקסט ברמות שונות (הבנה לוקלית, הבנה גלובלית, פרשנות וביקורת) ומהיבטים שונים (תוכן, מבנה, לשון ורטוריקה).

 ביחידה בהקשר  'סמוך עלי'  העוסקת במיוחד בסמיכות  יש שאלות לוקאליות ושאלות גלובאליות על טקסטים נתונים. למשל בכתובת הבאה:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/smoch/start7.html

 

יש מאמר בשם 'מיליטנטבע'

שם תמצאו שאלות הקשורות בהלחם (משימה 1 ) עיסוק בפירוש מילה (משימה 2 ),  שאלה גלובלית בהבנה 'לאיזו מטרה נכתב המאמר? '  או מהו המסר הסמוי של המאמר?'

(משימה  9 ) שאלות על נימה ומהם הגורמים לנימה זו  - עיסוק בכותרת ובציפיות ממנה וכד'.

  לכל השאלות האלה יש תשובות והתלמיד יכול ללמוד מהן וגם לבדוק את עצמו.

 

·        ·             כתיבת סיכום

המאמר המצויין של ניצה פרילוק וסימה חרוב מהאגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים - ת'ל

 על הסיכום 'לעבד טקסט (בלי לאבדו): על מלאכת הסיכום בראי בחינות הבגרות'

      הועבר בשלמותו ל'לשונט'

      מורים רבים למדו ממנו (מתוך איגרת מידע מ'ח / חורף תשס'א)  והשתמשו בו .

      המאמר נמצא ב 'חדר מורים' אבל מכיוון שסרקנו כל דף ממנו בנפרד, עליכם  

     להיכנס לדף התוכן אחרי סיום קריאת כל דף וללחוץ שם על הדף הבא.    

     הכתובת היא:  (כשתגיעו לשם גללו קצת כלפי מטה )

        http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/teachers/

 

 

·        ·           כתיבה בזיקה לטקסט או שלא בזיקה לטקסט (כגון טיעון בהיקף מצומצם, דף מידע, מכתב תלונה).

 

כל טקסט מְזַמֵּן משימות שונות ו'לשונט' מפיקה מכל טקסט את המיטב ואת המירב.

המבנה דומה למבנה של כל השאלונים ממיצ'ב ועד לבחינות הבגרות. בכולם שאלות ההבנה מובילות בעקבותיהן שאלות בהבעה שחלקן בזיקה לטקסט וחלקן אינן תלויות בטקסט.

למשל במאמר 'מיליטנטבע'  שהוזכר  לעיל,  יש משימות כאלה. פתחו את הדף בכתובת הבאה:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/smoch/start8.html

 אתם יכולים תמיד לגלול את הדף עד סופו וללחוץ על ההוראה 'אחורה'   או ' קדימה' כדי להשתלב בפרק ולמצוא את הקטעים המשרתים ביותר את מטרותיכם.

למשל ביחידה בהקשר 'יש לי רעיונות' שעוסקת בסוגי משפטים התלמידים נדרשים לכתוב מכתב תגובה לכתבה.

ביחידה בהקשר 'יש לי רעיון' העוסקת בתחביר המשפט הפשוט בפרק השלישי 'משלימי הפועל' על התלמיד לכתוב מכתב תגובה למערכת בעקבות המאמר על הדרבנים.

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/idea/idea6.html

שם גם מתייחסים למרכיבי השאלה ונותנים דוגמה לשאלה כזאת ממבחן בגרות. גם התלמידים וגם המורים יכולים  כאן לתת את הדעת על פיצוח שאלה לפני שעונים עליה.

מה נדרש במטלה, מה יהיו מרכיבי התשובה ועוד.

 

אין ספק ש'לשונט' מלמדת לשון כפי שהתכנית דורשת, בהקשר של טקסט. המורים יכולים לשאוב מן התכנית אין ספור רעיונות ומוזמנים להשתמש בחומרים.

ביחידה בהקשר 'מרכיבים ומורכבים' - המשפט המורכב   יש נושא לכתיבה של הנחיות, מעין דף הדרכה ( נושא ב' בכתובת שלהלן ). אם מבקשים לשבץ פסוקיות נושא , ואין זה החומר לשאלון א' , עדיין ניתן להשתמש במטלה  לצרכי הבעה - המורה  יודע על מה נבחנים ויכול לנצל את החומרים כרצונו.  המטלה יכולה לשמש כעבודת כיתה או עבודת בית ויכולים להיעזור בה בהוראת דף הדרכה. הכתובת היא:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/.morcav/morcav7.html

 חלק II - אוצר המילים והמשמעים; שם המספר אותיות השימוש ומילות היחס (חובה; 25%)

·       ·       פירושי מילים

בראש ובראשונה ישנם פרקים שלמים ב'לשונט' שזהו עיסוקם.

למשל ביחידה בהקשר 'טוב שם משמן טוב' שעוסקת בשם העצם עוסקים במילים לועזיות בניבים ומכאן גם במשלבי לשון. (בצרוף שאלות שיש עליהן תשובות) שימוש במילים חדשות שנלמדו . כשתגיעו לכתובת  גללו למשימות: 

 

  1.               מילים לועזיות
  2.               נימה

     3,4                  עיסוק בכותרת

5                                     איזכורים

6                                     עיסוק בביטוי לועזי

7                                    משלב לשוני

8                               אמצעי לשוני - האנשה

9                              שימוש במרכאות כפולות

10                           פירושי מילים

11                          נימה ( ציניות )

וזאת הכתובת:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/tovshem/maintov7.html

מי שנתקל בכתב הפוך בעברית ואין לו תוכנה שהופכת לכתב בצורה הנכונה יבצע את הכתוב כאן:

·       ·            לחצו על view  בסרגל העליון שבמסך.תצוגה

·         ·              בחלון שייפתח לחצו על Encoding  קידוד

·         ·                 בחלון שייפתח לחצו על Hebrew (ISO- visual) ותקבלו עברית כהלכה.

 ב'מאגר המרכזי' בנושא הסמיכות עוסקים במשמעויות של צירופי סמיכות שונים למשל בכתובת הבאה: http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/smoch/avrt7.html  תמצאו תרגיל שבו התלמיד צריך לקשר בין צירוף הסמיכות לבין פירושו.

יש כאן עיסוק במילון במידת הצורך.

 הפתרון לא נמצא ליד התרגיל אלא בלחצה על המילה 'פתרון' בלבד!

ביחידה בהקשר  'שלם עם עצמו' פרק ה' יש עיסוק בפירושי מילים לועזיות , והכל מתוך טקסט שֶנתון שָם : 'מחשבים ותקשורת'  כשתיכנסו לכתובת, גללו עד המאמר 'הפיקניק נגמר, אפוקליפסה עכשיו' וכבר במשימה 1 תעסקו בפירושי מילים (לועזיות במקרה הזה). הכתובת היא: http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/tovshem/maintov7.html

 ביחידה בהקשר  'טוב שם משמן טוב'  יש עיסוק בחדירת מילים לועזיות לשפה העברית.

מזמינים את התלמידים להמיר את המילים הלועזיות בקטע במילים עבריות.

זו עבודה משעשעת שמזמינה חיפוש במילון אם אין יודעים את התשובה. ו… יש תשובות!

מומלץ לתלמידים לא לפתוח מיד את התשובה, ולמורים - אתם יכולים לשכפל את הקטע ולתיתו כעבודת כיתה קצרה , ואח'כ כשיעורי בית (או בספריה) לבקש להיכנס ל'לשונט' ולבדוק אם התשובות נכונות.

והכי חשוב… הלימוד בהקשר. כאן נכנסים למושגים: משלב לשוני, לשון יומיום, והתלמיד לומד גם על תופעת חדירת מילים לועזיות לשפה העברית בתקופות קודמות ומרחיב את הבנתו ברובדי השפה.

כל זה נמצא כאן.   (גללו כלפי מטה כשתגיעו לשם עד המילים הצבועות באדום- 'חדירת מילים לועזיות לשפה העברית' )

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/tovshem/maintov5.html

         ונמשיך בחומר של שאלון א'  (זוכרים??? בצבע ירוק! )

·        ·         ניתוח והשוואה של ערכים מילוניים

  ביחידה בהקשר  'שלם עם עצמו' העוסקת בגזרת השלמים במשימה מספר 4 יש עיסוק במילון.

היכנסו לכתובת הזו:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/shin/shin12.html  גללו עד משימה 4.

 

שם יש למשל פרושים שונים למילה 'נאמן' , פרושים ממילונים שונים.

התלמיד צריך להקיש על הפרוש המתאים בהקשר המסוים שניתן לו במשימה.

משימה 5 כבר תדון בסיבות לריבוי המשמעויות וכן הבדלים בין מאמין ב למאמין ל

המרות של מילים. האם אפשר בהקשר מסוים להמיר את 'מאמין ב'  ב' מאמין ל' ?

וכן משימות נוספות כמו משימות חיפוש באתרים שהתלמיד נשלח אליהם באמצעות היד המכוונת

וכתיבת תגובות לקבוצת הדיון. שם יש מי שיענה לו !!

  ושוב  ביחידה בהקשר    'שלם עם עצמו - גזרת השלמים'  גללו עד משימה 6 ותישלחו למשימת חיפוש במילון.

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/shin/shin3.html

·        ·        יחסי מילים ומשמעים כגון נרדפות, מטאפורה, הומונימים, ניגודיות, פוליסמיה, קונוטציה, שדה סמנטי.

בכתובת הזו שבמאגר המרכזי  של 'לשונט' (ההבדל בין המשמעות המילונית לבין המשמעות ההקשרית):

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/.semantic/hevdel.html

 תמצאו הסברים לכל המושגים שבסמנטיקה: הומופוניה, הומוגרפיה, פוליסמיה, הומונימיה (איך מבחינים ביניהן) בידול משמעות מטאפורה, מילים נרדפות ומילים נרדפות חלקית ועוד.

עיסוק במטאפורות יש בכתובות האלה:

בכתובת הבאה (ביחידה 'ההבדל בין המשמעות הלשונית למשמעות ההקשרית' יש לגלול עד סוף הדף ושם תלמדו מהי מטאפורה.

 http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/.semantic/hevdel.html 

בכתובת הבאה:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/.havana/havana.html

יש מאמר בשם: 'מחשבה ותקשורת'. המשימות שם דורשות התמצאות במילים: מטאפורה   (משימה 1) תפקידי המרכאות  (משימה 2 )  נרדפות חלקית (משימה 3 ) ועוד.

ביחידה בהקשר  'טוב שם משמן טוב' יש שאלה על מטאפורה בהקשר של טקסט. (גללו כאן עד סעיף 3.)

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/tovshem/maintov4.html

שאלה על נרדפות חלקית תמצאו בכתובת הזו: (גללו עד סעיף 3 )

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/.havana/havana.html

על 'שדה סמנטי' תלמדו כאן:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/.semantic/sade.html

לעיתים לאותן המילים משמעויות שונות.

 אם נחפש במילון פירושים למילה מסויימת , נמצא לעיתים פירושים שונים , ורק מתוך ההקשר נבין איזה פרוש מתאים לנו. עיסוק במשמעויות שונות של מילים תמצאו בכתובת הזו:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/.semantic/mashma.html

כשתגיעו לכתובת , תמצאו דוגמאות ,ושוב תישלחו באמצעות היד המכוונת אל ההסבר של 'משלב לשוני'  במטרה לְמַצּוֹת את הנושא בצורה מקיפה ומעמיקה. 

בכתובת הזו (מאגר מרכזי, סמנטיקה - פרקי יסוד):

תמצאו חומר על  'משלב הלשון'  ובו מושגים כמו ' משלב גבוה' ו 'משלב נמוך' , 'ניבים וביטויים כבולים'

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/.semantic/mishlav.html

 

בכתובת הבאה http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/tovshem/maintov7.html במשימה 7 שקשורה למאמר 'הפיקניק נגמר, אפוקליפסה עכשיו' עוסקים שוב במשלב הלשוני.

 מהי קונוטציה תלמדו כאן:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/.semantic/rigush.html

ותרגיל נפלא שבאמצעותו מבינים היטב  את משמעות המילה הוא התרגיל שמוזכר כבר במסמך זה בנושא הסמיכות ונמצא בכתובת הזו:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/smoch/start2.html

'לשונט' גם דואגת לעדכן אתכם , מורי הלשון, בכל המתרחש בחקר הלשון.

מי שרוצה להעשיר ידיעותיו במשלבי הלשון השונים יקרא בעניין רב את מאמרה של דר' דורית רביד ' על הלשון הדבורה' שנמצא בכתובת הזו:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/teachers/

 פוליסמיה , הומונימיה, איך מבדילים ביניהן? כל זה בכתובת הזו

 http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/.semantic/hevdel.html  עוסקים בכך.

 

היכנסו לדף הראשי של  'לשונט '  לחצו על 'יחידות לימוד בהקשר' ושם לחצו על  'טוב שֵם משמן טוב' . דפדפו בכוחות עצמכם ותמצאו נושאים שמעניינים אתכם בצרוף תרגילים לשימושכם.

 

לעיתים בתוך היחידות השונות תמצאו פתגמים וביטויים שחוקים שתכנית 'לשונט' מוצאת לנכון לרענן, להסביר את המקור שלהם, את  השימוש בהם ואפילו פאראפרזות.

במאגר המרכזי (תורת הצורות, הפועל) בכתובת הבאה תמצאו  דוגמה לכך באשר לביטוי 'הפרד ומשול' )

הכתובת היא:  (כשתגיעו אליה , גללו קצת כלפי מטה)

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/shin/shin9.html

 ·        ·           שם המספר, אותיות השימוש ומילות היחס - (נטייה ושימוש תקינים (5%)

 היכנסו ל'מאגר המרכזי' ב'לשונט', שם לחצו על 'תורת הצורות', שם לחצו על 'שם העצם'

ושם על  'שם המספר'.

הגעתם להוראת  'שם המספר'. יחידה מלמדת הכוללת תרגילים ותשובות כדרכה של תכנית 'לשונט'.  למשל כאן:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/.number/numbers.html 

 עשרה עמודים המלמדים את שם המספר כולל ניקוד אותיות השימוש בהקשר הזה.

במאגר המרכזי, שם המספר , תרגיל חמישי יש להחליף את המספרים במילים במתכון של פאי לימון. משימה מרעננת וגם טעימה. זו דוגמה למשימות רלוונטיות מחיי היום יום ש'לשונט ' מועשרת בהן.

  בכתובת הזו: (לחצו על 'מתכון לשם המספר'. )

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/assignment/admin/tar5/

 את התשובה למתכון זה תמצאו באותה כתובת כשתלחצו על  'מתכון למספרים  - פתרון'.

 http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/assignment/admin/tar5/

ניתן לשכפל את השאלה, לתת אותה כעבודה בכיתה , וכשיעורים התלמידים יכולים למצוא נאת התשובה ב'לשונט' .

 גם לְ שם המספר יש יחידה בהקשר  הנקראת 'הספירה לאחור'  הנמצאת בכתובת הזו:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/.sfira/general.html 

 תוכן העניינים של יחידה זו נמצא בכתובת הבאה:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/.parta/

הדף הראשון שייפתח מצהיר על מטרות היחידה.

תוכלו לשוטט ביחידה ולבחור לעצמכם פעילויות המתאימות לתלמידים כעבודת כיתה, עבודת בית, כלימוד עצמי או העשרה.

תרגיל משעשע שקשור בפתגמים , מצוי ביחידה בהקשר של שם המספר. התלמיד מתבקש להתאים את הפתגמים שבמחסן פתגמים לאיורים ואף מקבל על כך ציון.

http://learn.snunit.k12.il/htbin/learn/hquiz/snunit/lashon/paints

חזרו לדף התוכן ובחרו משימות הקשורות לשם המספר. ישנן שם משימות להעשרה שקשורות לחיי יום יום כמו כתיבת המחאה , איך נהוג לכתוב מספרים בסטטיסטיקה ועוד.

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/.parta/

  - מערכת הצורות או תחביר (בחירה; 25%)

בחלק זה אפשר לבחור שאלות מתחום 'מערכת הצורות' או מתחום ה'תחביר' או משני התחומים.

א. מערכת הצורות

·        ·          זיהוי שורש בפעלים ובשמות;

כמנהגנו, לפני שניכנס ל'יחידות בהקשר'  ניעזר במאגר המרכזי של 'לשונט' ללימוד הסוגיה.

 ביחידה בהקשר 'טוב שם משמן טוב'  יש כתבה בשם 'פסולת רפואית שמכילה נגיפי איידס נזרקת למזבלה במודיעין'

גללו עד סוף הכתבה ועסקו במשימות 1, 2.

משימה 1 - הסיבה לריבוי שמות עצם לעומת פעלים.

משימה 2 - סיבות נוספות להבדל בין משפטים.

ניתן להמשיך את כל משימות היחידה. תלוי באיזה שלב בהוראה נמצאים. נוסיף רק שאת המשך הפרק שייכנו כאן לעיסוק במילים לועזיות. 

הכתובת היא:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/tovshem/maintov5.html

ביחידה בהקשר 'טוב שם משמן טוב' יש מאמר מידעי בשם 'האנטיביוטיקה עלולה להזיק'

 המאמר מנוצל לצורך לימוד שם העצם (משקלים). ובהקשר: התלמיד נשלח לבידול משמעות, מטאפורה, ומשתמשים שם במונחים מקצועיים כגון: קישוריות, כתיבה אינפורמטיבית, כתיבת טיעון וכד'.

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/tovshem/maintov4.html

·        ·         ניתוח ומיון של שמות לפי דרכי תצורה: שורש ומשקל, בסיס + צורן, הלחם בסיסים; עמידה על משמעויות המשקלים והצורנים (כגון קַטָּל, מַקְטֵל, קִטּוּל, הַקְטָלָה);

 בתחילה תוכלו ללמוד את דרכי תצורת השם  ב'מאגר המרכזי' לשם תיכנסו בכתובת הבאה: http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/tovshem/menutov.html

'דרכי תצורה של שם העצם'.

שרטוט מצוין, ממצה ובהיר מאוד יכול לשמש אתכם הן כהכנה ללימוד הפרק וכן כסיכום הפרק בסוף התהליך.

השרטוט נמצא בכתובת הבאה:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/tovshem/gifs/tarshim.gif

 תוכלו להורות על פקודת 'הדפס' ולשכפל לכיתה.  כדאי ששרטוט כזה יימצא בקלסר של התלמיד. אם  אתם רואים ריבועים ברקע של השרטוט , מהמדפסת השרטוט יוצא נקי !!

אפשר גם להיכנס לדרכי תצורת השם ולגולל את הדפים לפי הסדר וכך להגיע אל השרטוט בלי כתובת מדוייקת. במקרה כזה הוא יופיע 'נקי' גם על מסך המחשב.

ביחידה בהקשר    'טוב שם משמן טוב'  תמצאו עיסוק נרחב בדרכי תצורת השם.   

 בכתובת הזו: http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/tovshem/maintov7.html  למשל ,יש משימת הבעה הדורשת מהתלמידים להשתמש במילים החדשות ובמשקלים החדשים שנלמדו בַּפּרק.

 ביחידה בהקשר    'טוב שם משמן טוב' יש כתבה בשם:  'פסולת רפואית שמכילה נגיפי אידס נזרקת למזבלה במודיעין'

הכתבה מנוצלת להסביר ריבוי שמות עצם לעומת פעלים (בצירוף תשובות )

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/tovshem/maintov5.html

 הלחם בסיסים -

בכתובת הזו:http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/tovshem/maintov2.html (גללו את הדף עד סופו) יש  עיסוק בהלחמים . הלחמים ישנים, מחידושי בן יהודה, מן הספרות ועד ימינו.

 גללו עד הטבלה ותנו לתלמיד אפשרות ללחוץ בטבלה על זוגות המילים שלדעתו מרכיבים את ההלחמים. יש שם תשובות, ותינתן לו האפשרות גם ליהנות וגם להבין באמצעות הפעילות הזו  את דרך התצורה של  ההלחם.

בתרגילים 2,3  מזמינים את התלמיד לחדש הלחמים או למצוא כאלה בעיתון  , ונותנים לו אפשרות לשלוח לקבוצת דיון.

המורה יכול להיעזר בכך כדי לחבב את החומר על התלמיד.

באותה  היחידה בהקשר    'טוב שם משמן טוב'  בכתובת הבאה:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/tovshem/maintov3.html  נמצא שילוב בין העיסוק במילון לבין הבנת משמעות המילה דרך לימוד המשקל.

משקל מַקְטֵל משמש שם כדוגמה.

הטקסט והמשימות חביבים ומלמדים.

 ·        ·           ניתוח ונטייה של פעלים לפי שורש, בניין זמן וגוף; בניינים ומשמעויותיהם;

·        ·          תקינות בצורות הפועל (כגון יִכָנֵס, אני יַתְחִיל, אֱדבר, לוֹכֵּד).

        השורשים יהיו  מגזרת השלמים ומגזרת פ'נ  ופי'צ בלבד.

ב יחידה בהקשר    'שלם עם עצמו - גזרת השלמים'  קראו בראש ובראשונה את מטרות היחידה הגדושה הזו בכתובת הזו:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/shin/gifs/s1aa.gif

 תוכלו בכוחות עצמכם להמשיך ולדפדף  ביחידה בלחיצה על 'קדימה' בסוף כל דף.

נפנה אתכם לכתובות בתוך היחידה  לחומרים חשובים, אבל לבטח תמצאו נוספים שמעניינים אתכם.

 ב. תחביר

·        ·        זיהוי עיקרי המשפט במשפט הפועלי: נושא, נשוא, משלימים: לוואי, משלימי הפועל (לא תידרש הבחנה בין משלימי הפועל.)

נתחיל בנושא ובנשוא :

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/mishpat/tahabir2.html

 כשתלחצו על הכתובת הזו : תמצאו תרגילים שעוסקים בנושא ובנשוא במשפט הפועלי

והחשוב מכל - יש תשובות שבעזרתן תוכלו לבדוק אם עניתם נכונה.

במאגר המרכזי במבוא לתחביר - המילה והמשפט בכתובת הבאה:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/mishpat/tahabir3.html תמצאו

שלושה תרגילים בנושא זה:

בתרגיל 1 עליכם למצוא את הנשוא ואת הנושא.

בתרגיל 2 תמצאו היגדים ועליכם יהיה להחליט נכון או לא נכון.

בתרגיל 3 עליכם למצוא את הנשוא ואת הנושא במשפט הפועלי בתוך קטע.

והחשוב מכל - תוכלו לבדק את תשובותיכם נכונות,  יש תשובות לשאלות!!

 הלוואי

בשאלון זה, שאלון א', יש להבחין בין משלים שֵם לבין משלים פועל , ואין צורך לסווגם לסוגים.

תכנית 'לשונט' מעמיקה בנושאים אלה. תוכלו להשתמש במראי מקום שיצוינו בהמשך לשאלון ב' וכן לצורך שאלון זה בקטעים שבהם תבחרו.

הוראת הלוואי ( כולל תרגילים ) מתחילה  בכתובת הזו:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/mishpat/tahabir5.html

 שם אפשר להמשיך ללמד ולתרגל לפי רצף הדפים.

יש כאן פרוט סוגי הלוואים שלא נדרש בבחינה, אבל ניתן לפי בחירת המורה ללמד חלק ולהתעלם מחלקים אחרים.

התלמיד יידרש להבחין במשלימֵי שם בלי לציין אם לוואי ( וגם לא סוגי הלוואי) או תמורה .

 בכתובת:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/mishpat/tahabir7.html

יש טבלה טובה שמסכמת את משלימי השם - הלוואי והתמורה ומסבירה את ההבדל ביניהם.

משלימי השם נדרשים בשאלון א' בלי הבחנה וכאן יש אבחנה בין לוואי לבין תמורה למורים שמעוניינים בכך.

באותה כתובת בהמשך תרגיל 1 הוא תרגיל טוב לתרגול התמורה.

תרגול נוסף בנושא זה יש ביחידה בהקשר  'יש לי רעיון' בכתובת:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/idea/idea5.html  פרק שני של היחידה עוסק בלוואי ותרומתו לטקסט.

המאמר 'הלוואי בסיציליה'  נוסה בהצלחה מרובה בכיתות במסגרת השתלמות מורים ב'לשונט' בשנת תשס'ב. מומלץ מאד להשתמש בו על כל חלקיו (הסברים, תרגילים).

הבנת התלמיד בנושא תפקיד הלוואי במשפט תועשר.

בכתובת הבאה מתחילה הוראת משלימי הפועל.

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/mishpat/tahabir7.html

גם כאן בשאלון א' התלמידים צריכים לזהות משלים פועל בלי להבחין בין סוגי המושאים וגם הבחנה בין מושאים לתיאורים  לא תידרש.

אפשר אם כן לנצל את החומר בחלקו . לעיתים כמו כאן, עליכם לגלול את המסך עד שתגיעו למקום המומלץ מפני שכמה דפים מצויים באותה כתובת.

 בכתובת: http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/mishpat/tahabir7a.html  תרגילים 1 , 2 ,

 וְ - 3 שעוסקים במושא וכד' טובים מאד. ההוראה שתינתן לתלמיד תהיה להבדיל בין משלימי שם לבין משלימי פועל בלבד. גם כאן עליכם לגלול מעט כדי להגיע לתרגילים הנ'ל.

בְּ: http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/mishpat/gifs/tah8a.gif

 התרגיל:  'בחטיבת 'רשיש' בפתח תקוה' גם שם ההוראה תהיה : סַמְנו  את משלימי הפועל.

 ביחידה בהקשר  'יש לי רעיון'  ( המשפט הפשוט)  יש תרגול בתוך טקסטים בכתובת הזאת:

 http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/idea/idea6.html

  ·        ·        בחנה בין סוגי המשפטים: פשוט, מורכב ואיחוי (מאוחה)

 היכנסו למאגר המרכזי על ידי לחיצה על 'מאגר מרכזי' בפס התכלת הימני בדף הראשי של 'לשונט'.

של לחצו על 'תורת התחביר' (הראשון שמופיע ברשימה.)

שם לחצו על 'סוגי המשפטים' פרק 3

תגיעו לכתובת הזו שבה פרק חשוב ביותר למי שלימד עד היום כל סוג משפט בנפרד.

(ולא התחיל במשפט המורכב או המחובר לפני שסיים את הפשוט.)

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/mishpat/kinds3.html

הפרק מלמד איך להבדיל בין סוגי המשפטים ובכך הוא מתאים ביותר לתכנית השאלון הראשון.

·        ·        המרות - דיבור ישיר ודיבור עקיף, שינוי סדר מילים (יודגש הקשר בין מבנה לתפקוד).

  ·        ·        תקינות - צירופי סמיכות (יידוע וריבוי); התאם; פיסוק.

צירופי סמיכות

לחצו על 'מאגר מרכזי'  בפס התכלת שבצד ימין.

שם לחצו על 'מבנה המאגר המרכזי'.

כשתגיעו לשם, לחצו על 'צירופי סמיכות'  ( ענף שם העצם ) ואז תגיעו ליחידה: 'סמוך עלי' שעוסקת בסמיכות.

מי שרוצה להגיע ליחידה במהירות ילחץ על הכתובת הזו: 

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/smoch/avrtex.html

 שם יהיו פרקים כמו - מבוא בכתובת הזו:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/smoch/avrt1.html

 דו משמעות בסמיכות בכתובת הזו:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/smoch/avrt3.html

השימוש הרווח בסמיכות לפי משלבים בכתובת הזו:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/smoch/avrt4.html

הלחמים שנוצרו מסמיכות בכתובת הזו:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/smoch/avrt5.html

תולדות הלשון בנושא הסמיכות בכתובת זו:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/smoch/avrt6.html

 תרגיל בסמיכות יש גם אחרי המאמר 'מיליטנטבע'

 ביחידה בהקשר  'סמוך עלי'  משימות: 1,2,3 בכתובת הבאה:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/smoch/start7.html

 בסוף היחידה במשימות הכתיבה (הבעה) ללא זיקה לטקסט יש דרישה לכתוב קטע ולשלב בו שבעה צירופי סמיכות , דרישה שמקשרת אותנו גם לעיסוק במילון, בצרופי מילים, מילים קשות, ביטויים וניבים.

ביחידה בהקשר 'סמוך עלי'  יש משימה מקסימה שהוכיחה את עצמה בכיתות רבות ובהשתלמויות. מדובר בשלושה מכתבים שנכתבו ע'י טומי לפיד מאב למורה של בנו.

נימת המכתבים משתנה כתוצאה משימוש באמצעים לשוניים שונים וממשחק בצרופי סמיכות שונים.

המשימה המהנה הזו שמלמדת רבות נמצאת בכתובת הזו:

http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/smoch/start2.html

המשך יבוא בקרוב…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



הועלה בתאריך - 31/10/2002 ע"י טובה זאבי